Melbourne-based newspaper Herald Sun displays a controversial cartoon of Serena Williams that has been widely condemned as a racist depiction of the tennis great, in Melbourne, Australia, Wednesday, Sept. 12, 2018. (AP Photo)

Newspaper reprints controversial cartoon of Serena Williams

The newspaper defended its cartoonist Mark Knight’s depiction of Williams and is asserting the condemnation, which has come from all parts of the world, is driven by political correctness.

A cartoon of Serena Williams that has been widely condemned as a racist depiction of the tennis great has been partially reprinted on the front page of the Melbourne-based newspaper that initially published it.

The Herald Sun newspaper printed an edited portion of the cartoon — featuring 23-time Grand Slam winner Williams jumping on a broken racket during her dispute with a chair umpire in the U.S. Open final — among caricatures of other famous people Wednesday under the headline “Welcome to the PC World.”

The newspaper, which has Australia’s largest circulation, has defended its cartoonist Mark Knight’s depiction of Williams and is asserting that the condemnation, which has come from all parts of the world, is driven by political correctness.

“If the self-appointed censors of Mark Knight get their way on his Serena Williams cartoon, our new politically correct life will be very dull indeed,” the paper said on its front page.

Williams has won the Australian Open singles title seven times at Melbourne Park, including in 2017 when she was pregnant. She is a crowd favourite at the first tennis major of the year, which is held each January at a venue that is within sight of the Herald Sun’s headquarters.

In comments published by News Corp., Knight said that he created the cartoon after watching Williams’ “tantrum” during her U.S. Open final loss to Naomi Osaka on Saturday and that it was designed to illustrate “her poor behaviour on the day, not about race.”

Knight reportedly has disabled his Twitter account after his post of the cartoon attracted tens of thousands of comments, mostly critical.

During the final against Osaka, Williams got a warning from the chair umpire for violating a rarely enforced rule against receiving coaching from the sidelines. An indignant Williams emphatically defended herself, denying she had cheated. A short time later, she smashed her racket in frustration and was docked a point. She protested and demanded an apology from the umpire, who penalized her a game.

Related: Serena Williams loses game for arguing during US Open loss to Osaka

Related: Nike’s Kaepernick campaign signals change in shoe politics

Critics of Knight’s cartoon described it as a clear example of a stereotype facing black women, depicting Williams as an irate, hulking, big-mouthed black woman jumping up and down on a broken racket. The umpire was shown telling a blond, slender woman — meant to be Osaka, who is Japanese and Haitian — “Can you just let her win?”

“I was deeply offended. This is not a joke,” said Vanessa K. De Luca, former editor-in-chief of Essence magazine, who wrote a column about the U.S. Open furor.

The cartoonist “completely missed the point of why she was upset,” De Luca told The Associated Press. “It was about her integrity, and anybody who doesn’t get that is perpetuating the erasure that so many black women feel when they are trying to speak up for themselves. It’s like our opinions don’t matter.”

In a social media post, Peter Blunden, managing director of News Corp.’s operations in the state of Victoria, said: “Australia’s finest cartoonist Mark Knight has the strongest support of his colleagues for his depiction of Serena Williams’ petulance. It’s about bad behaviour, certainly not race. The PC brigade are way off the mark … again.”

This isn’t the first time a cartoon in a News Corp. newspaper has drawn allegations of racism. In 2009, civil rights leaders and others criticized a New York Post cartoon that some interpreted as comparing President Barack Obama to a violent chimpanzee.

In Britain, where fiercely competitive tabloids often trade in sensationalism, Rupert Murdoch-owned newspapers have been accused of sexism, racism and xenophobia over the years. Last year a former editor of the Murdoch-owned Sun, Kelvin MacKenzie, quit as a contributor to the tabloid after writing a column comparing a soccer player with part-Nigerian heritage to a gorilla.

Many years of outrage over articles and cartoons did little to hurt Murdoch’s power over British politics and media, though his papers’ underhanded practices did. Murdoch was forced to shut down the 168-year-old tabloid News of the World in 2011 after the revelation that its employees had eavesdropped on the phone voice mails of celebrities, politicians and crime victims.

Australian indigenous playwright and actress Nakkiah Lui tweeted in response to the front page, saying the Herald Sun needed to “chill.”

“Freedom of speech doesn’t mean freedom above criticism,” she said.

“What we have is a bunch of people who get paid to publicly exercise their implied freedom to speech then whining when people disagree with what they have had the privilege of being paid to say,” she added.

Australian writer Maxine Beneba Clarke said she believed the front page demonstrated a “misunderstanding” of the criticism levelled at the cartoon.

“I think it’s really interesting that the Herald Sun has not included really any other caricatures or cartoons of black people — either Aboriginal people or African-American people, black people of any descent,” Clarke, who is of Afro-Caribbean descent, told Australian Broadcasting Corp.

Cartoonist Paul Zanetti, a friend of Knight, said cartooning was under threat from political correctness, and the Herald Sun front page “spelt out exactly where we are at this point.”

“Political correctness is really all about censoring, it’s about being bullied into conforming to a view of the world,” he said.

Rod McGuirk, The Associated Press

Like us on Facebook and follow us on Twitter.

Just Posted

B.C. BUDGET: Surplus $374 million after bailouts of BC Hydro, ICBC

Growth projected stronger in 2020, Finance Minister Carole James says

Town endorses cannabis applications

Three applications for provincial non-medical cannabis retail store licences got Town Council… Continue reading

Mobile breast cancer screening coming to Creston

To book a screening mammogram call 1-800-663-9203. A doctor’s referral is not required.

Call a foul on cancer with the Pink Whistle Campaign

Local basketball referees are raising money for cancer research

Free farm succession planning workshop in Creston

The one-day workshop provides an overview of the succession planning process followed by detailed presentations by farm succession experts in accounting, law, insurance, and financing.

VIDEO: 8 things you need to know about the 2019 B.C. budget

Surplus of $247 million with spending on children, affordability and infrastructure

‘Bullet missed me by an inch’: Man recounts friend’s killing at Kamloops hotel

Penticton man witnessed Summerland resident Rex Gill’s murder in Kamloops

B.C. BUDGET: Income assistance raise still leaves many below poverty line

$50 per month increase included in funding for poverty and homelessness reduction

B.C. BUDGET: Indigenous communities promised billions from gambling

Extended family caregiver pay up 75 per cent to keep kids with relatives

B.C. BUDGET: New benefit increases family tax credits up to 96 per cent

BC Child Opportunity Benefit part of province’s efforts to reduce child poverty

B.C. BUDGET: Carbon tax boosts low-income credits, electric vehicle subsidies

Homeowners can get up to $14,000 for heating, insulation upgrades

B.C. man survives heart attack thanks to Facebook

A Princeton man suffered a heart attack while at an isolated property with no cell service

B.C. man sues Maxime Bernier’s People’s Party over trademark

Satinder Dhillon filed application for trademark same day Maxime Bernier announced the new party

New trial ordered over banning whales, dolphins at Vancouver aquarium

Park board’s appeal reverses previous decision that found it had no right to implement a ban

Most Read